Kasvun pamfletti osa 1 – Parasta osaamista alueelle!

Jaa

Ihmiset, yksilöt, ovat lopulta kaiken menestyksen takana yritystoiminnassa. Yritys ei voi pärjätä paremmin kuin mihin sen yksilöiden kompetenssi riittää. Siksi, jos yritys haluaa pärjätä ja kasvaa edes Suomen mittakaavassa merkittäväksi tekijäksi, sen on kyettävä rekrytoimaan käyttöönsä ja verkostoihinsa parasta osaamista.Keskeistä on, että nimenomaan osaajat tekevät eron pärjäämisen ja menestymisen välillä. Ei niinkään tietojärjestelmät tai teknologia, vaan ihmiset, jotka käyttävät niitä. Tässäkin kohtaa tulee siirtyä kustannusten minimoimisesta kasvun ja tuloksellisuuden maksimoimiseen. Liian usein ihmiset koetaan vieläkin pakolliseksi kulueräksi, välttämättömäksi pahaksi, kun työntekijä tulisi nähdä kasvun ja menestyksen tekijänä.

Nuoret ja heidän urapolkunsa

Uranäkymät ovat osaajille  tärkeitä. On tähdellistä päästä tekemään koulutusta ja intohimoa vastaavia ”oikeita töitä”. Eräs Vaasan yliopiston kauppatieteellisen professori ihmetteli nuorten halua lähteä pääkaupunkiseudulle ”pyörittelemään papereita” kun voisivat tehdä täällä ”oikeita töitä”. Ongelmana  on vain se, että nuoret eivät löydä täältä niitä ”oikeita töitä” . Huippuosaajien ja etenkin nuorten uramahdollisuudet tulee saada esille niin, että nuoret osaajat saadaan jäämään ja palaamaan kotiseudulle.

Jääkiekossa nuorten urapolku toimii hienosti.  Nuorille on valmiit polut omien taitojensa mukaisesti aina NHL-draftiin saakka. Nuoret kiinnostavat joukkueita ja mediaa. Nuoret nähdään tulevaisuuden mahdollisuuksina ja nuorten kykyjen hankkimiseen liittyvät suuria intohimoja ja tunteita. Urheilussa ymmärretään, että osaajat ratkaisevat pelin. Siksi nuorista pidetään huolta ja heihin satsataan, vaikka juuri kukaan heistä ei ole valmis kaukaloon. Seurat näkevät potentiaalin ja tulevat pelin ratkaisijat.

Sen sijaan että Ihmisiä palkataan kun akuutti tarve iskee, tulee yritysten tulee miettiä enemmän yksilöiden tulevaisuuden potentiaalia. Ihminen, jolla on korkeatasoista ajattelua, uusimmat menetelmät ja tulevaisuuden näkemystä, mutta ei kaikkea juuri avoinna olevaan tehtävään vaadittavaa kokemusta, saattaa olla yrityksen tulevaisuuden kannalta parempi ratkaisu kuin tehtävään valintahetkellä sopivin hakija.

Osaajia pitää arvioida kasvun tekijöinä kulujen sijaan. Tärkeätä on miten näitä nuoria kohdellaan. Heille pitää antaa tilaa, aikaa, mahdollisuuksia ja vastuuta kasvaa tehtävään – ja siitä yli. Ihmisellä on erikoinen taipumus vastata häneen kohdistettuihin odotuksiin ja täyttää hänelle osoitettu luottamus ja vastuu.

Etelä-Pohjanmaan vetovoima kuntoon – Suomen paras paikka elää

Kulttuuriset erot Suomen sisällä ovat suuria, joten osaajien houkuttelu muualta ei ole helppoa. Alueelta muualle muuttaneet ihmiset tuntevat kulttuurin ja toimintatavat ja ovat siksi  potentiaalinen kohderyhmä houkuteltaessa parhaita osaajia töihin alueelle.

Kaikkia emme voi miellyttää ja metropolia ei Etelä-Pohjanmaalle tule koskaan syntymään – pitää siis löytää oma kohderyhmämme eli ne ihmiset joita omaleimaisen alueemme hyvät puolet puhuttelevat. Tämä tarkoittaa vetovoimaisen maakunnallisen brändin kehittämistä. Erityisen tärkeätä vetovoimatekijöiden määrittely on luovan luokan houkuttelemiseksi alueelle.

Matalammat hinnat tai korkeampi elintaso eivät näytä toimivan, vaikka niistä on helppoa pitää meteliä. Suomessa suuret kaupungit jatkavat kasvuaan, vaikka juuri siellä eläminen on kalleinta. Varsinkin nuoret valitsevat asuinpaikkansa mielikuvien perusteella. Se mikä vetoaa, on suotuisaksi koettu tulevaisuus ja sen mahdollisuudet, niin työn kuin vapaa-ajan suhteen.

Koska vallalla oleva urbaani-ideologia korostaa pääkaupunkiseudun ja yliopistokaupunkien elämänmenoa, voi Etelä-Pohjanmaan olla mahdotonta päästä alueena esille tavoilla, jotka vetoaisivat urbaanin elämänvaiheen ihmisiin. Rohkea ja aito omaleimaisuus kuitenkin kannattaa, sillä riittävän monet yksilöt aikuistuttuaan arvostavat enemmän vakaampien arvojen elämää kuin nuoruudessa tärkeäksi koettua ”hyvää pöhinää”. Siksi markkinoinnissa tulee korostaa alueen parhaita ominaispiirteitä kuten elämän turvallista perinteisyyttä ja aitoutta nykyajan mukavuuksilla ja mahdollisuuksilla maustettuna.

Parhaat osaajat vaativat kuitenkin parasta palkkaa tai ainakin elintason tai elämänlaadun tulee olla  tarjolla olevista vaihtoehdoista paras. Sijoittuakseen suurten kasvukeskusten ulkopuolelle tulee osaajalle annetun kokonaistarjouksen olla kasvukeskuksissa luvattua parempi. Etelä-Pohjanmaan brändiä “Suomen Texasina” pitää täydentää siltä osin, että yleiseksi käsitykseksi muodostuu, että täällä on Suomen paras elintaso ja elämänlaatu. ”Siellä saa saman elintason pienemmällä palkalla” pitää vaihtaa muotoon ”Siellä pääsee elämään isolla E:llä!”  Slogan voisi olla Etelä-Pohjanmaan kolme E:tä: Elintaso, Elämänlaatu, Elämänmakuinen elämä. Tai ihan yksinkertaisesti, “täällä tienaat enemmän”.

Tämä aihe tiivistyy yhteen ajatukseen: alueestamme tehdään johtava paikka elää ja asua, kaikilla elämän osa-alueilla.

Kirjoittajista

Tämä kirjoitus on ensimmäinen osa kuuden kirjoituksen sarjasta ”Kasvun pamfletti”. Pamfletin ovat kirjoittaneet Tommi Ylimäki ja Vesa Tiensuu. Kuvitus Tommi Ylimäki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *