Sähköisen liiketoiminnan käytännön kokeiluja – melkein ilmaiseksi

Jaa

Olen kuluneen kevään aikana ottanut katsoakseni, miten nykyaikaiset kotisivujärjestelmät sopivat mikroyrityksen liiketoiminnan tueksi. Vaimoni toimii yksinyrittäjänä Draamapurkki-nimisessä yrityksessä, jonka tarjonta koostuu draaman käytön ympärille, kuitenkin leviten tyypiltään varsin ”erimittaisiin” tuotteisiin ja palveluihin.

Vaihe 1: kotisivut

Kotisivujen pohjalla on aina jokin palvelin, jolla sivusto sijaitsee. Jo vuosia sitten päädyin (lähinnä sattuman kautta) A2hosting-nimisen palvelun asiakkaaksi. Maksuttomiakin palveluita on tarjolla, mutta olen kokenut tämän palvelun hintansa (noin 15 $/kk) väärtiksi. Asiakaspalvelu, silloin harvoin kun sitä tarvitsee, on nopeasti tavoitettavissa ja asiat ovat ainakin kohdallani sujuneet voittopuolisen mallikkaasti. Kyseisen palvelun kohdalla eräs hyvä puoli on, että voin hyödyntää samaa asiakkuutta juuri niin monen domainin pyörittämiseen kuin haluan.

Draamapurkilla oli jo valmiiksi käytössä WordPress-niminen avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä. WordPress lienee niitä tunnetuimpia ohjelmistoja markkinoilla, ilmainen ja silti erittäin hyvin dokumentoitu ja tuettu sekä vaimolle valmiiksi tuttu joten pohja oli valmiiksi olemassa eikä sitä kannattanut vaihtaa. Halusin kuitenkin uudistaa sivut graafisesti mukavemmiksi ja ennenkaikkea paremmin pienilläkin ruuduilla toimiviksi joten ensimmäiseksi edessä oli sopivan teeman (joka määrää koko sivuston ulkoasun) etsiminen.

Teemaa mä metsästän…

On mielenkiintoista huomata että jo yksistään kotisivuston teemojen ympärille rakentuu oma liiketoiminta-alansa. Erilaisia, eri tarkoituksiin hienosäädettyjä, teemoja löytyy yksin WordPressille jokseenkin loputtomasti. Aika pian huomasin arvostavani erityisesti niitä valmistajia jotka tarjoavat omasta teemastaan maksuttoman ja helposti käyttöön otettavan maistiaisen. Tavoitteena oli samalla oppia itsekin jossain määrin ymmärtämään järjestelmän sisäistä sielunmaisemaa, joten valmiutta omaan säätämiseen löytyi aika paljon. Päädyin Bento-nimiseen teemaan, joka on pitkälle maksuton ja pienellä rahalla (15 $) laajennettavissa vielä muutamilla mukavilla toiminnoilla.

…mutten tahdo saada suurta

Tavoitteena oli että kotisivut löytyisivät hyvin Googlella. Tähän vaikuttavat parametrit ovat lopultakin Googlen liikesalaisuuksia, mutta yleistason ohjeistusta löytyy runsaasti täysin maksutta. Muun ohessa tärkeitä asioita ovat sivuston nopea latautuminen ja sisällön tietynlainen rakenteellinen selkeys – jotka tietysti ovat tärkeitä myös sivuston lopulliselle ihmiskäyttäjälle.

WordPressin piirteisiin kuuluu järjestelmän helppo laajennettavuus niin kutsutuilla liitännäisillä (engl. plug-in), joiden etsimiseen ja kokeilemiseen saa uppoamaan helposti paljonkin aikaa. Niiden avulla kuitenkin saa sivustolle käyttöön ominaisuuksia, jotka parantavat käyttäjän käyttökokemusta ja jotka siten auttavat luomaan sivuston taustalla olevasta yrityksestä miellyttävän kuvan. Haittapuolena on se, että toimintoja lisäämällä sivuston latausajat tuppaavat pidentymään. Osaavampi pystyisi optimoimaan latausaikaa huomattavasti lyhyemmäksi, mutta itselleni se jäi lähinnä haaveeksi. Myönnettävä se on, lopputuloksena sivut saisivat latautua nopeamminkin.

Pikselit paikoilleen

Olen sangen pedantti, mitä graafisiin asioihin tulee. Huomaan että jokin yksityiskohta, jonka eteen saan tuhrattua pitkästikin aikaa menee monelta asiakkaalta tykkänään ohi. Toisaalta, toimiva kokonaisuus lieneekin juuri sellainen, että sivusto toimii ja näyttää mukavalta tavallaan huomaamatta.

Hämmästyin havaitessani, miten kertakaikkisen suuressa roolissa näyttävät valokuvat ovat nykyaikaisen kotisivuston lopputulosta arvioitaessa. Täsmälleen sama tekstisisältö ja graafinen asettelu johtavat aivan erilaisiin tunnelmiin riippuen siitä, miten laadukkaita ja keskenään samaa tarinaa kertovia sivustolla olevat valokuvat ovat. Ja oikeastaan, sivuston pitäisi toimia vaikka siellä ei olisi montaakaan sanaa. Näyttääkin siltä, että mikäli sivustoa tehdessä ei ole resursseja erillisen kuvauspalvelun hyödyntämiseen, kannattaa selata maksuttomia kuvapankkeja kuten www.pixabay.com ja miettiä, minkälaisten sanojen kautta saan kerrottua haluamani tarinan näiden käytettävissä olevien kuvien kautta.

Vaihe 2: verkkokauppa

Ajattelin tehdä pienimuotoisen vallankumouksen ja perustaa Draamapurkin toimialalla ainakin toistaiseksi jokseenkin erikoisen verkkokaupan. Ideana siis on, että olipa kyseessä selkeä tuote (kuten erinäisen korttipakat), koulutuspalvelu tai draamaesitys, niin asiakkaan kannalta peli pidetään alusta saakka avoimena ja sisällöt sekä hinnat kerrotaan jo kotisivuilla. Jää vielä nähtäväksi, kuinka tällainen järjestely toimii, mutta odotukset ovat suuret. Siispä kotisivuille piti löytää toimiva verkkokauppa-alusta. WordPressin kohdalla vaihtoehtoja on useitakin ja taas enemmän sattuman kautta päädyin WooCommerce-nimisen järjestelmän asentamiseen, sen kun saa ilmaiseksi.

WooCommercen käyttöönotto on helppoa. Lisäosan asentamiseen tarvitaan kaksi hiiren klikkausta, jonka jälkeen kaupan perussäädöt tehdään järjestelmän ohjaamana. Sijainnit, verotukset, toimitusmallit, varastonhallinta, maksukäytävät, järjestelmän sähköpostiviestit … no, kyllä sitä säädettävää ja tutustuttavaa riittää paljonkin.

WooCommercen toimivuus Draamapurkin tarpeisiin vaati paljon säätämistä. Asiakkaan siirtyminen suoraan maksuruudulle, ulkoasun hiominen mahdollisimman vähäeleiseksi, sopivien sähköpostipohjien työstäminen ja niiden lähetysvaiheen miettiminen sekä esimerkiksi ostoksista saatavan kuitin määrittely veivät paljon aikaa. Mikäli olisi tyytyminen Paypal-maksamiseen, homma toimisi jokseenkin ”suoraan laatikosta”, mutta Suomessa ja Draamapurkin asiakaskunnassa etenkin on oletettavaa että asiakas haluaa maksaa joko verkkopankkimaksuna tai laskulla. Jälkimmäiseen suoraan sopivaa lisäosaa en toistaiseksi ole löytänyt, joten aivan loppuun asti tätä ”taloushallinnon integraatiota” ei ole vielä viety.

Miten ne rahat saadaan omalle tilille?

Erilaisia pankki- ja muitakin maksutapoja tarjoavia palveluita on Suomessakin tarjolla useita. Pienen vertailutyön jälkeen päädyin hyödyntämään Osuuspankin helmoissa toimivaa Checkout Finlandia, jonka tutustumispaketin ideana on se, ettei kuukauksimaksua veloiteta lainkaan vaan maksu perustuu komissioihin. Tämä sopii Draamapurkille, jonka liikevaihto on ainakin toistaiseksi pieni – kaikki kiinteät kulut pyritään karsimaan minimiin. Tässä kohtaa ei kuitenkaan pääse täysin ilmaiseksi: jokaisesta ostoksesta menee puolen euron kiinteä siivu ja lisäksi noin 3 % osuus loppusummasta. Lisäksi jouduin ostamaan noin 40 euron lisäosan WordPressiin jolla Checkoutin maksukäytävän sai järjestelmään näkyviin. Pidän näitä hintoja toki hyvinkin kohtuullisina.

Sisältöäkin tarvitaan

Suurempi työ sisältyy kuitenkin itse tuotteiden kirjoittamiseen sellaiseen muotoon, että ne toimivat verkkokaupassa. Toisaalta prosessi pakottaa miettimään tuotteiden sisällön ja olemuksen paljon tarkemmin kuin mitä tähän saakka oli tehty eli palvelut tulee tuotteistettua vähän kuin pakon sanelemana. Tekstin miettiminen myyväksi oli haaste sinänsä, mutta hieman yllättäen sopivien valokuvien saaminen osoittautui suurimmaksi ongelmaksi. Jos kuvat muodostavat oleellisen osan kotisivujen olemusta yleensäkin, verkkokaupassa ne ovat melkeimpä itse juttu.

Vaihe 3: verkkokurssit

Draamapurkki on pyörittänyt erästä verkkokurssia sivuston ulkopuolisella palveluntarjoajalla. Kurssilla on ollut jonkin verran kysyntää, mutta sen pääasiallinen arvo on ollut markkinoinnillinen – se on toiminut hyvänä sisäänheittotuotteena jota on ollut mukava pitää esillä sosiaalisessa mediassa. Ulkopuolinen palvelu on toiminut hyvin, mutta sen kurssikohtaiseen kuukausiveloitukseen perustuva hinnoittelumalli on osoittautunut Draamapurkille ongelmalliseksi. Siispä halusin tarkastella, löytyisikö WordPressille jotain toimivaa verkkokurssialustaa. Kuten arvata saattaa, löytyy. Vaihtoehtoja on paremminkin liikaa. Lyhyen vertailujakson päätteeksi päädyin LearnPress-nimisen lisäosan asentamiseen.

Järjestelmän säädöt kohdilleen

LearnPress on selvästi WooCommercea pienempi lisäosa siinä merkityksessä, että siitä ei keskustella Internetissä läheskään yhtä paljon. Tästä seuraa, että sitä käytettäessä vastaantuleviin ongelmiin ei välttämättä löydykään valmista ratkaisua yhdellä Google-haulla. Tässä vaiheessa olin kuitenkin jo itsekin oppinut muokkaamaan koodia sen verran, että sain LearnPressin ominaisuudet sovitetuksi Draamapurkin tarpeisiin – ainakin kohtuullisesti. Toivoa sopii, ettei kokonaisuudesta tullut purkkapakettia, jonka ylläpito osoittautuu ylösrakentamisen veroiseksi urakaksi. Mutta, kuten henkeen sopii, LearnPress on ilmainen.

LearnPress on alkujaan rakennettu usean opettajan verkkokurssisivuston pohjaksi. Draamapurkin kohdalla opettajia on ainakin tässä vaiheessa vain yksi, joten karsin siitä pois näkyvistä monenlaisia käyttäjää hämääviä yksityiskohtia.

Suurin miettimisen aihe oli kurssin maksuliikenteen välittämisessä. Yhtenäisen käyttökokemuksen nimissä halusin että kurssi ostetaan Draamapurkin verkkokaupasta, mikä taas ei ollut LearnPressin alkuperäinen ajatus. Lopputuloksena järjestelmä ei ole optimaalisen helppokäyttöinen (jollainen sen pitäisi olla) mutta käyttäjäkokemusten perusteella kuitenkin riittävän selkeä, helppo ja nopea.

Sisältö opettaa

Kurssin sisältö (tekstit, kuvat, videot, keskustelut) olivat jo valmiiksi olemassa toisessa järjestelmässä. Sisällön siirtäminen LearnPressiin osoittautui isoksi työksi, ainakin käytettävissä olevilla menetelmillä. Luultavasti joku nokkelampi olisi pystynyt automatisoimaan prosessin, mutta minun piti tehdä se käsin. Tekstin ja kuvien kohdalla siirtäminen olikin varsin helppoa, mutta videoiden kanssa piti jo vähän pähkäillä. Täysin maksutonta ja silti yksityisyyden säilyttävää videonsäilytyspalvelua ei taida olla olemassa. Harkinnan jälkeen päädyin hyödyntämään Youtuben maksutonta puolta. Mikäli verkkokurssin suosio kasvaa tai kursseja tulee tehdyksi useampia, täytyy harkita uudelleen kurssiin liittyvien videoiden sijoituspaikkaa.

Hieman yllättäin suurin työ liittyi kurssin sisältöä koskevien keskusteluketjujen siirtämiseen WordPressiin. Kommentointitoiminto sinänsä toimii WordPressissä loistavasti (blogipohja kun on), mutta oikean vaikutelman saadakseni halusin että asiakkailta tulleet kommentit näkyvät tulleen eri käyttäjältä kuin opettajan kommentit. Tämä taas vaatii hyppelemistä kahden käyttäjätunnuksen välillä kommentteja kopioitaessa.

Lopputuloksena kurssijärjestelmä toimii hienosti, sen pohjalle voi tehdä haluamansa määrän uusia kursseja, kurssille haluavan on helpohkoa ostaa kurssi ja liittyä sille ja koko härvelistä ei tullut eikä tule mitään kustannuksia Draamapurkille.

Vaihe 4: lopputulema

Kokonaisuutta tarkasteltaessa lähinnä hämmästyy: nykyään on täysin mahdollista rakentaa tyhjästä hyvän näköinen, mobiililaitteilekin sopiva ja Googlesta hyvin löytyvä kotisivusto, jossa on toimiva verkkokauppa sekä verkkokurssipohja – kaikki tämä muutamien kymppien hintaluokassa ilman kiinteitä kustannuksia. Toki tällöin ei voi laskea itse tekemänsä työn määrää, mutta ottaen huomioon että en ole ammatiltani ohjelmoija ja että itselleni tämä kaikki oli uutta, voi vaivan nähdä kohtuulliseksi. Lisäksi vähemmän neuroottisesti yksityiskohtiin suhtautumalla työmäärä jäisi huomattavasti vähäisemmäksi.

Prosessi opetti monta asiaa. Näistä vinkeiksi asti jalostuvia ovat ainakin

1.      sähköinen liiketoiminta, verkkosivusto ja etenkin verkkokauppa pakottavat miettimään omaa liiketoimintaprosessia laajemminkin ja tuotteistamaan palveluita asiakkaan näkökulmasta,

2.      nykyaikainen sivusto ja muukin markkinointimateriaali huutavat korkealaatuisia valo- ja muita kuvia. Kuvallisen ilmaisun voima on valtava, mutta se toimii sekä hyvään että huonoon suuntaan,

3.      pienten yritysten kotisivut saa perustettua lähes tai jopa täysin maksutta jos on itse valmis näkemään sisällöntuottamisen vaivan. Sopivan kotisivupohjan valitsemalla jopa ulkoasu on erinomainen, joskin lopullinen viilaus mahdollisesti olemassa olevaan yritysilmeeseen vaatii panoksensa,

4.      WordPressin kanssa toimiessa kannattaisi malttaa tyytyä valmiisiin pohjiin ja lisäosiin. Räätälöintiin saa kulumaan paljon aikaa ja oikein tehtynä se vaatii varsin paljon asiantuntemusta.

Niin, ne itse sivut löytyvät osoitteesta https://draamapurkki.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *